In de kijker Beleidswerk

Het stadsjuweel: kunstenares Laura

15/04/2024 - Samen met overlevenden van jeugdtrauma's creëert kunstenares Laura Nsengiyumva het 'Stadsjuweel'. Dit kunstwerk, dat binnenkort te vinden is in het centrum van Brussel, dient als een verbindende plek van erkenning voor slachtoffers. Het participatief gecreëerde werk met parels wil ook de samenleving bewuster maken van trauma. Maar wat betekent het 'Stadsjuweel' voor de kunstenares zelf en waarom is het woord 'parel' zo waardevol voor haar?

Schermafbeelding 2024-04-15 om 10

“Parels of kralen vormen een rode draad in mijn werk,” zegt Laura. “Er is een sterke link met mijn Rwandese roots en het belang van parels in het pre-koloniale verleden. Ze golden als betaalmiddel, maar ook als juweel.” De metafoor wordt nog sterker wanneer je de parels met elkaar verbindt, vertelt ze. “Letterlijk en figuurlijk vormt de ketting een duurzame verbinding van persoonlijke verhalen.”

Ik hoefde niet zoveel te zeggen, maar ik zag tijdens en na het proces veel rust, veel opluchting en vormen van genezing.

Laura Nsengiyumva

Tryout in Rwanda
“Ik werd uitgenodigd door een bevriende therapeute om een sessie bij te wonen met vrouwen die seksueel geweld ervaren hadden. Ik wilde vooral niet als therapeut aan de slag, want dat ligt te ver buiten mijn comfortzone. Ik kreeg wel de kans om met hen en met de materie aan de slag te gaan en voor het eerst, vanuit trauma, met meerdere mensen parels te maken. Ik hoefde niet zoveel te zeggen, maar ik zag tijdens en na het proces veel rust, veel opluchting en vormen van genezing. Dat was een opluchting en het schonk me het vertrouwen om er in Brussel mee aan de slag te gaan. “

Eenieder kan een spoor nalaten en dit leidt naar participatieve kunst.

Laura Nsengiyumva

Democratisch kunst creëren
“Dit participatief kunstwerk is the perfect match tussen SOS Kinderdorpen en mezelf.” Het is volgens Laura bovendien het antwoord voor de toekomst om op een democratischere manier monumenten te maken. “Eenieder kan een spoor nalaten en dit leidt naar participatieve kunst. Voor mij is het intussen niet meer dan logisch om zo te werken, maar het is wel nieuw voor ons allemaal. We leren heel veel bij door het simpelweg te doen.”

Leerschool
De samenwerking is niet piramidaal, er is niet één leider in dit project en er komt veel bij kijken, vooral op technisch en praktisch vlak. “De materialen moeten ook door kinderen gehanteerd kunnen worden en tegelijk moeten ze aan heel veel andere parameters beantwoorden: de parels moeten brandveilig én duurzaam zijn.” Het proces blijkt een leerschool voor de kunstenaar, de deelnemers en voor de stad Brussel. “Binnenkort kunnen we een handboek uitbrengen: ‘Zo maak je samen een participatief monument’.”

Steun ons en help kinderen in nood!

Word meter of peter