Jaarverslag 2017: samen bouwen aan een 'Care Effect' voor kinderen

Hilde Boeykens
20 juni 2018

In 2017 investeerde SOS Kinderdorpen dankzij jouw steun 8,1 miljoen euro in de toekomst van kinderen die niet bij hun ouders opgroeien. Dat lees je in ons jaarverslag. Zo bouwen we samen aan een ‘Care Effect’: door hen te omringen met de liefdevolle zorg van een familie, geven we deze kinderen kansen om zich gezond te ontwikkelen en uit te groeien tot sterke volwassenen.

Dankzij de steun van onze donateurs, bedrijfspartners en overheden kon SOS Kinderdorpen in 2017 10 miljoen euro inzamelen. 81% daarvan, 8,1 miljoen euro, ging rechtstreeks naar onze projecten voor kinderen. 51% van het ingezamelde bedrag is afkomstig uit privégiften, 41% komt van subsidies van diverse overheden en bedrijfspartners staan in voor 8% inkomsten.

4,7 miljoen euro voor kinderen in België

Ook in België groeit 1 kind op 25 op zonder de liefdevolle zorg van tenminste één ouder. Dat zijn 94.600 kinderen. Daarom gaat 47% van onze inkomsten, 4,7 miljoen euro, naar de opvang en begeleiding van kinderen in België.

3,5 miljoen euro voor kinderen wereldwijd

35% van de inkomsten, 3,5 miljoen euro, gaat naar onze projecten in het buitenland. Onze meters en peters zijn met hun bijdrage samen goed voor 1,4 miljoen euro en ondersteunen zo onze kinderdorpen wereldwijd. Daarnaast bouwen we aan een warme thuis voor kinderen in DR Congo, Syrië, Senegal, Mali en Burundi via onze diverse projecten in die landen.

Waarom een kindertekening op de voorpagina?

Op de cover van ons Jaarverslag 2017 siert één van de beelden die ons het afgelopen jaar het meest geraakt heeft: een tekening van een meisje uit één van onze Belgische opvangprojecten. Ze gaf deze aan één van haar begeleiders na een bezoek aan de psycholoog en vertelt er bij:
Dat ben ik, in een beschermende bubbel. Daarbinnen ben ik veilig. Daarbuiten is papa, maar de begeleiders zijn er om me te beschermen.”
Dat is precies wat we kinderen willen bieden bij SOS Kinderdorpen.

Lees meer artikels over:

Ik help kinderen aan een warme thuis

met een gift vanaf 12 euro per maand

Kies een bedrag
Ik steun
Uw gegevens

Meer info over Europese domiciliëring? Klik hier

Jouw rekeningnummer
Maandelijkse betaling via domiciliëring: Meer info
Opmerkingen