• Home
  • Flair redactrice legt uit waarom onze nieuwe campagne zo belangrijk is

Over SOS Kinderdorpen

Flair redactrice legt uit waarom onze nieuwe campagne zo belangrijk is

17/11/2020 - "Ik wil verdomme sterk opgroeien, maar ik kan het niet alleen", luidt de slogan van onze nieuwe campagne. Dit gaat door merg en been van Flair redactrice Jolien. Zij weet maar al te goed hoe het is om op jonge leeftijd niet zeker te zijn of je wel sterk zal kunnen opgroeien. Hieronder lees je haar moedige getuigenis, oorspronkelijk gepubliceerd in een artikel voor Flair magazine.

CTA EOY campagne 2020

Dit artikel werd geschreven door redactrice Jolien Meremans voor Flair. Je kan de oorspronkelijke publicatie hier terugvinden. 

"In België groeit 1 kind op 25 op zonder de liefdevolle zorg van ouders of familie. Dat is verdomd veel."

Jolien Meremans

De kans dat je de reclame voor de nieuwe campagne van SOS Kinderdorpen al zag passeren, is vrij groot. Net zoals de kans dat je in jezelf dacht dat het geldklopperij is. Want goede doelen worden helaas vaak onterecht gelinkt aan oplichting, en niet aan de fantastische dingen die ze verwezenlijken. Redactrice Jolien legt uit waarom het belangrijk is om toch wat dieper na te denken bij de campagne van SOS Kinderdorpen.

Ik wil verdomme sterk opgroeien

‘Ik wil verdomme sterk opgroeien’, het ging bij mij door merg en been, omdat ik wéét hoe het voelt om al op jonge leeftijd niet zeker te zijn of je daar wel de kans toe zal hebben. Ik mocht uiteindelijk mijn twee pollekes kussen, maar ik besef maar al te goed dat dat voor het gros van de kinderen die in dezelfde situatie als de mijne moeten opgroeien niet het geval is. Op mijn derde werd ik halfwees. Mijn mama was op dat moment zwanger van mijn broer en kwam er van de ene dag op de andere helemaal alleen voor te staan. Ze had toen kunnen zeggen ‘fuck it, ik geef het op’, en niemand had dat haar waarschijnlijk kwalijk genomen. Maar in plaats daarvan zette ze door. Ze werkte zich uit de naad om ons elke dag mét een brooddoos vol lekkers en propere kleren naar school te kunnen sturen. Terwijl mama elke maand de eindjes met moeite aan elkaar moest knopen, hebben wij ons geen moment arm of verwaarloosd gevoeld.

Gevolgen van de lockdown

Ze wees er ons regelmatig op dat we voor elkaar moesten zorgen, want ‘als mama er niet meer is, hebben jullie alleen nog maar elkaar’. We werden, hoe pijnlijk dat ook was, er bijna wekelijks aan herinnerd dat we halfwees zijn. Dat deed ze om ons voor te bereiden op hoe het leven van de ene dag op de andere er volledig anders kan uitzien. Dat is waarschijnlijk de reden waarom mijn broer en ik nu zo hard en realistisch in het leven staan. En dat is ook de reden waarom de nieuwe campagne van SOS Kinderdorpen zo belangrijk is. Ik had het geluk dat mijn mama doorzette en twee kinderen op haar eentje kon opvoeden. Ik had het geluk dat ik überhaupt nog een mama heb. Voor sommige kinderen is dat niet het geval. Sommige kinderen hebben geen ouders meer, hebben enkel een mama of papa die niet voor de volle 100 % in staat is om hen op te voeden óf hebben wel twee ouders, maar worden toch nog verwaarloosd.


Ik hoef er heus geen tekeningetje bij te maken: voor kinderen die in een onveilige en/of onstabiele thuissituatie leven, is de lockdown allesbehalve bevorderlijk voor hun opvoeding. SOS Kinderdorpen wil de stem van die kinderen met een nieuwe campagne hoorbaar maken. Sinds de eerste lockdown bieden ze in België opvang aan verschillende kinderen uit families waar de druk op het gezin te groot wordt, waardoor de kinderen er niet meer veilig opgevoed kunnen worden. Want geloof het of niet: 1 kind op 25 in België groeit op zonder de liefdevolle zorg van ouders of familie. En dat is verdomd veel.

Meter of peter worden

Door zelf meter of peter te worden van een kind dat opgroeit in een moeilijke thuissituatie, kan jij ervoor zorgen dat dat kind wél in een liefdevol en warm nest groot kan worden. Wat dat meter-/peterschap concreet inhoudt? Je doet een maandelijkse gift vanaf € 30. Dat is genoeg om een kind in België te helpen én te investeren in de Belgische jeugd. Momenteel doen al 13.786 meters en peters mee, maar we hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat alle kleine beetjes helpen. Vind je € 30 te veel? Dan kan je ook eenmalig doneren om de toekomst van een kind mooier te maken. En geloof mij: ze zullen je dankbaar zijn.


Meer info en de mogelijkheid om te doneren vind je hier

Word meter of peter en geef kinderen die er alleen voor staan opnieuw een familie

Word meter of peter