• Home
  • Kwali-tijd boven kwanti-tijd, zo benut je de beschikbare tijd met je kinderen opperbest

Positief opvoeden

Kwali-tijd boven kwanti-tijd, zo benut je de beschikbare tijd met je kinderen opperbest

27/04/2022 - Hoe haal je het beste uit de tijd samen met je kinderen? We vroegen het aan Hilde Weekers, pedagogisch coördinator van onze Belgische projecten.

Ukraine_CV-Lugansk-Sievierodonetsk_Katerina-Ilievska_1077

© Katerina Ilievska

Korte momenten van gerichte aandacht

“Een weekenduitstap is een leuke manier van samen tijd door te brengen, maar is een extraatje. Waardevolle ‘wij-tijd’ betekent vooral dat je je kinderen aandacht geeft op momenten dat ze die nodig hebben,” vertelt Hilde. “Bijvoorbeeld wanneer ze iets komen vragen of vertellen. Die korte momenten van gerichte aandacht, geven hen het gevoel erbij te horen en graag gezien te worden.”

“Door beschikbaar te zijn, bouw je een relatie op met je kinderen. En zo geef je hen ook de kans om te leren, bijvoorbeeld over toekomstige relaties. Want hoe jij met je kind in gesprek gaat, geeft hen een beeld van hoe toekomstige relaties eruit kunnen zien.”

© Nina Ruud

© Nina Ruud

Continu beschikbaar

Wat als je kleuter je overspoelt met vragen? Moet je echt cóntinu beschikbaar zijn? Hilde: “Ja, als ouder moet je beschikbaar zijn. Maar dat betekent niet dat je steeds moet op ingaan op wat ze vragen. Even luisteren wat je kind wil zeggen, daar aandacht aan geven en dan beslissen of je er nu of later op ingaat, is helemaal prima. Je kan zeggen: ‘Ik zie je, ik hoor je. Maar mama gaat nu eerst de patatjes afgieten. Daarna kom ik kijken wat je geknutseld hebt.’ Kinderen willen vooral voorspelbaarheid en duidelijkheid.”

Die korte momenten van gerichte aandacht helpen je kinderen ook om gaandeweg niet meer continu beroep te doen op mama en papa. “Ze zien je als veilige haven, maar leren gaandeweg ook dat ze sommige dingen alleen moeten leren doen,” aldus Hilde.

Goede ouderervaringen

Tijd maken om te luisteren naar wat je kinderen te vertellen hebben, leert je ook om beter te begrijpen wat je kind eigenlijk wil zeggen. Pedagoog van der Pas noemt dit ‘goede ouderervaringen’: door goed te observeren, weet je beter hoe je kan reageren als ouder en krijg je meer zelfvertrouwen in het ouderschap.

Hilde illustreert: “Huilen is een taal bij kleine kinderen: door te kijken en observeren kan je een onderscheid beginnen maken in het huilen. Tijd samen doorbrengen is de enige manier om echt te achterhalen waar je kind mee bezig is en wat zijn of haar behoeftes en sterktes zijn.”

“Nu niet, geen tijd: de kans bestaat dat je kinderen op een andere manier aandacht zullen vragen.

Hilde Weekers, pedagogisch coördinator van onze Belgische projecten

“Nu niet, geen tijd”

Wat als je die korte momenten van aandacht niet geeft? “Een kind dat aandacht vraagt en die niet krijgt, zal mogelijks op andere manieren proberen je aandacht te trekken. Desnoods door broer te stampen of iets kapot te gooien,” legt Hilde uit. “Die aandacht niet geven wanneer ze er om vragen, geeft je dus waarschijnlijk niet de rust waar je naar op zoek bent. Bovendien is de kans reëel dat je kind op latere leeftijd zelf ook zal zeggen: nu niet, geen tijd. Dan kan je niet plots verwachten dat je tiener wel tijd voor je vrijmaakt of je dingen komt vertellen.”

Realistische verwachtingen scheppen kan je op dat moment wel wat rust verschaffen. “Ik heb goed naar je geluisterd, maar ben nu even bezig, dus kan pas binnen een halfuurtje mee komen spelen op de trampoline.”

“Als kinderen flink aan het knutselen zijn, zijn we geneigd onszelf onzichtbaar te maken”

Hilde Weekers, pedagogisch coördinator van onze Belgische projecten

Eindelijk rust

Als kinderen eindelijk geconcentreerd knutselen of spelen, zijn we geneigd onszelf helemaal onzichtbaar te maken. Eindelijk rust! Wist je dat dit eigenlijk het ideale moment is om hen even te storen? Hilde verheldert: “Je kan zo’n rustig moment aangrijpen om even te gaan kijken en te zeggen: ‘dat vind ik heel tof, ik kom straks nog eens kijken’. Zo geef je kinderen de boodschap: ik heb nog steeds aandacht voor jou en moedig aan waar je mee bezig bent. Peuters en kleuters horen best op het moment zelf heel concreet wat ze goed doen, bij tieners kan je achteraf een berichtje sturen. Je bevestigt op die manier dingen die positief zijn, waarvan je wil dat ze leren.”

Steun ons en help kinderen in nood!

Word meter of peter